“Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing. Dan ia akan kembali sepertimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka beruntunglah orang – orang yang ganjil.”
(Hadis Riwayat Muslim, no.145)

this is me


             
4

bila peribahasa Melayu di'upgrade'..

salam :)
alhamdulillah, lega~ habis pun PRK USM.. penat kott..yelah, dulu langsung xterlibat.. skg ini 1st time terlibat secara xlangsung n 1/2 secara langsung ;p
errr, tapi xmo ulas ttg PRK sbnrnya as ku bukanlah org yg layak.. (",)

-->kenapa yer ku xboleh nak marah orang? kadang2 rasa diri ni bukanlah baik.. jadi, kalo xberapa baik, boleh jer kan marah orang? 
err, xpelah.. kemarahan boleh jer disalurkan dengan guna pelbagai cara..
salah satunya dengan-----> MEREPEK (T_____________T)
dan mangsa merepek kali ini ialah peribahasa Melayu.. huhu 
bukanlah tujuan ku nak merosakkan bahasa, apatah lagi siapalah aku nak menokok tambah bunga2 peribahasa Melayu.. cuma ingin meluahkan dan menghiperbolakan ckit jer.. takper ke? huhu 
apa-apalah... jangan ada pihak DBP yg baca blog nih, sudaa~..
pepatah Melayu ada menyatakan :
> alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan.
dan ku nak menambah :
> alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. tapi janganlah sampai nak pinjam lengan orang lain pula~
pepatah Melayu ada mengatakan :
>  jangan disangka air yang tenang tiada buaya.
dan ku nak menambah :
> jangan disangka air yang tenang tiada buaya. entah2 piranha pun ada dalam air tuh~
pepatah melayu ada mengatakan :
>masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak.
dan ku nak menambah :
>masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak. jangan sampai disembelih, sudaa~

pepatah melayu ada mengatakan :
>Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung.
dan ku nak menambah :
>Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. tapi sesekali tu, pandanglah ke tempat yg dipijak~

pepatah melayu ada mengatakan :
>Sediakan payung sebelum hujan.
dan ku nak menambah :
> Sediakan payung sebelum hujan. agak2 kalau nak pakai baju hujan or pakai helmet pun, boleh juga~

ohh, dah habis pun ku merepek.. masanya telah tiba untukku siapkan presentation bahasa penjajah plak~ (=.=')

2

hati

jam menunjukkan pukul 4.15am.. dan kenapa xtd0 lagi? 
ermmmmmmmmm...
 errrrrrrrrrrrrrrrrrrr...
ohhhhhhhhhhhh...
oopss..kesimpulannya ku sudah terlepas waktu td0..
yeahh, betul2.. dah terlepas..
dah terlepas, tak boleh patah balik... 
jadi, stay-up... macam2 boleh buat...
jom jom...
kita tahajjud n study..
Ya Allah, berikan ku kekuatan :)


2

to-do lists...

below, a few snapshots of my assignments.. errrrrr, for the meanwhile i guess.. will be t0ns of assignments after diz.. hehehehe------> this laugh sounds 'pasrah je laaaa~'
but anyway...
1st picture shows 10 pots (err,baldi jer sebenarnya) of corn plant.. everyday, we must observe the water level.. once a week, measure the leaf n stem height,perimeter n weight..and for next tw0 weeks, change the nutrient soluti0ns... errrr, the challenging part is-----> SAPA NAK TENGOK POKOK2 JAGUNG NIH MASA RAYA CINA???? HUHU SAYA NAK BALIKKKKK !

 
2nd and 3rd picture shows the infected banana fruit and chilli.. we must observed of course, the fungus that infect that banana n chilli.. the challenging part is-----> T0 ISOLATE THE FUNGUS ! ERRR, ACTUALLY TO PREPARE THE ISOLATE/GROWTH MEDIA..
DUHH, XRETI LAA.. ASEK2 'CONTAMINATED' JER MEDIA.. ISK2..   
 

the 4th picture shows the, errrr.... APA NIH???
hukhuk.. and the challenging part is------> CUBA PERHATIKAN, ADA SEPTATE x???
 
the 5th picture shows the novel that i looking for!!! haha this is the best assignment that i have to d0.. ahaks
the challenging part is------> BAGAIMANA UNTUKKU 'MENGAWAL' KEGILAAN MEMBACA NOVEL??? ;p

0

my mom is superhero

Seorang guru wanita sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada murid-muridnya. Ia duduk menghadap murid-muridnya.
Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada pemadam.Guru itu berkata, 
"Saya ada satu permainan... Caranya begini, ditangan kiri  saya ada kapur, di tangan kanan ada pemadam. 
Jika saya angkat kapur ini, maka berserulah "Kapur!", 
jika saya angkat pemadam ini, maka katalah "Pemadam!"
Murid-muridnya pun mengerti dan mengikuti. Guru berganti-gantian
mengangkat antara kanan dan kiri tangannya, semakin lama semakin cepat.

Beberapa saat kemudian guru kembali berkata, 
"Baik, sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka sebutlah "Pemadam!", jika saya angkat pemadam, maka katakanlah "Kapur!".
Dan diulangkan seperti tadi,tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya..Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kekok. Selang beberapa saat, permainan berhenti. 
Sang guru tersenyum kepada murid-muridnya. "Murid-murid, begitulah kita ummat Islam. Mulanya yang haq itu haq,yang bathil itu bathil. Kita begitu jelas membezakannya. Namun kemudian, musuh-musuh kita memaksakan kepada kita dengan perbagai cara, untuk menukarkan sesuatu, dari yang haq menjadi bathil, dan sebaliknya. Mula-mula
mungkin akan sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi kerana terus disosialisasikan dengan cara-cara menarik oleh mereka, akhirnya lambat laun
kamu akan terbiasa dengan hal itu. Dan anda mulai dapat mengikutinya.
Musuh-musuh kamu tidak pernah berhenti membalik dan menukar nilai
dan etika. 
Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik. 
Zina tidak lagi jadi persoalan,
pakaian seksi menjadi hal yang lumrah. 
Seks sebelum nikah menjadi suatu hiburan dan trend.
Materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain lain." 
Semuanya sudah terbalik.
Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit menerimanya.
"Paham?" tanya Guru kepada murid-muridnya..
"Paham cikgu..."

"Baik permainan kedua..." begitu Guru melanjutkan..
"Cikgu ada Qur'an,cikgu akan letakkannya di tengah karpet. Sekarang
anda berdiri diluar karpet. Permainannya adalah, bagaimana caranya
mengambil Qur'an yang ada ditengah tanpa memijak karpet?"

Murid-muridnya berpikir . Ada yang mencuba alternatif dengan tongkat, dan
lain-lain. Akhirnya Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia
ambil Qur'an. Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet.
"Murid-murid, begitulah ummat Islam dan musuh-musuhnya." ..
Musuh-musuh Islam tidak akan
memijak-mijak anda dengan terang-terang. ..Kerana tentu anda akan
menolaknya mentah mentah. Orang biasa pun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka. Tapi mereka akan menggulung anda perlahan-lahan dari
pinggir, sehingga anda tidak sedar.


Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina tapak yang
kuat. Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat.
Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau dimulai
dgn tapaknya dulu, tentu saja hiasan-hiasan dinding akan dikeluarkan
dulu, kerusi dipindahkan dulu, Almari dibuang dulu satu persatu, baru rumah
dihancurkan. .." "Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Ia tidak akan menghentam terang-terangan, tapi ia akan perlahan-lahan meletihkan
anda. Mulai dari perangai anda, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga
meskipun anda muslim, tapi anda telah meninggalkan ajaran Islam dan
mengikuti cara yang mereka... Dan itulah yang mereka inginkan."

"Ini semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (Perang Pemikiran). Dan
inilah yang dijalankan oleh musuh musuh kita... "Kenapa mereka tidak berani
terang-terang memijak-mijak cikgu?" tanya mereka. "Sesungguhnya dahulu
mereka terang-terang menyerang, misalnya Perang Salib,Perang Tartar,
dan lain-lain.
Tapi sekarang tidak lagi." "Begitulah Islam... Kalau diserang
perlahan-lahan, mereka tidak akan sedar, akhirnya hancur. Tapi kalau diserang
serentak terang-terangan,mereka akan bangkit serentak, baru mereka akan sedar."
"Kalau begitu, kita selesaikan pelajaran kita kali ini, dan mari
kita berdoa dahulu sebelum pulang..."
Matahari bersinar terik tatkala anak-anak itu keluar meninggalkan
tempat belajar mereka dengan buah fikiran masing-masing di kepalanya...



~~~~~~~




errr.. tajuk entri mungkin xberkaitan ngan isi post.. huhu sebab apa? satu..sebabnya my mom is very strong.. hehe dialah cikgu di sekolah.. dialah juga cikgu di rumah.. :) 
*how about dad? hehe dad kte citer len..tp dua2 mmg superb!!*

n satu lagi, sebab terbaca satu posting dari my aunt FB.. 
like this posting.. :)




0

siapa tahu?

im juz amazed when looking up t0 screen lapt0p, then diz writing pop-up..
hahha..
anyone kn0ws diz song? 
if it correct, i'll give sumthing ! 
:D



ลูกแพร ไหมไทย อุไรพร
มักน้องสาวเพื่อน
หมู่ เอ๋ยหมู่
อยากให้หมู่ซ่อยเฮาได้บ่ เว้าออกมาเลยหมอ
มีหยังน้อ เฮายินดีสิซ่อย บ่มีอีหยังหลายดอก
เพียงแต่โตออกปากมาว่าซ่อย มาซ่างเว้าคือเด็กน้อย
มีหยังให้ซ่อยก็บอกมาแน่ตี้ หมู่ เอ้ยหมู่
เรื่องมีอยู่หน่อยเดียวคือว่า เอ๋า ก็ฟ่าวบอกมา
เฮาสิได้หา ทางช่วยเสียที ก็คือเฮามักน้องสาวเพื่อน
จีบหลายเดือนแต่ก็มิดจีลี มาหลอยคือปลาเข้าหลี
เรื่องแบบนี้ก็ตัวใครตัวมัน (ลำ)เพื่อนเอ๋ยอย่าว่ามาแนวนั่น
เพื่อนเอ๋ยอย่าว่ามาแนวนั่น มีความสำคัญกับเฮาหลายเด้หมู่
เฮ้าเกิดมาบ่เคยเจ้าซู้ โตกะฮู้แก่ใจ
คั้นฮักไผจริงแท้ ใจบ่เคยแวแปปิ้นทางใหม่
กะจั่งว่าเฮาบังคับเขาบ่ได้ จนใจแล้วละหมู่เอ๊ย
(ร้อง)อย่าทำเฉยเมย อยากได้น้องเขยเป็นคนรูปหล่อ
บ่อยากได้ดอกหมอ น้องเขยรูปหล่อ
มันสิมาหงำเฮา ฮ่วยบักห่านี้แมะ
มากีดกันแท้แค่ขอมักน้องสาว บ่กีดกันให้จีบได้จีบเอา
เรื่องของน้องสาว กะโตเฮาบ่เกี่ยว
คั่นเสี่ยวสิซ่อยเฮาจักน่อย คั่นเสี่ยวสิซ่อยเฮาจักน่อย
ให้ไปหลอยๆบอกน้องโตแน บอกว่าเฮาฮักหลายแท้ๆ
แท้ๆตายแล้วว่าสม บ๊ะคารมหมอนี้เข้าท่า
ช่วยกรุณาเฮาทีนะเพื่อน จะให้ตัวเราช่วยอะไรเล่าเพื่อน
ช่วยหนีลงเฮือน อย่าหวงน้อง
อย่าทำเฉยเมย
อยากได้น้องเขยเป็นคนรูปหล่อ บ่อยากได้ดอกหมอ
น้องเขยรูปหล่อ มันสิมาหงำเฮา
ฮ่วยบักห่านี่แมะ มากีดกันแท้แค่ขอมักน้องสาว
บ่กีดกันให้จีบได้จีบเอา เรื่องของน้องสาว
กะโตเฮาบ่เกี่ยว คั่นเสี่ยวสิซ่อยเฮาจักน่อย
คั่นเสี่ยวสิซ่อยเฮาจักน่อย ให้ไปหลอยๆบอกน้องโตแน
บอกว่าเฮาฮักหลายแท้ๆ แท้ๆตายแล้วว่าสม
บ๊ะคารมหมอนี้เข้าท่า ช่วยกรุณาเฮาทีนะเพื่อน
จะให้ตัวเราช่วยอะไรเล่าเพื่อน ช่วยหนีลงเฮือน
อย่าหวงน้อง อย่าหวงน้อง
2

misi 2010




(nama atas kertas--->novel thriller..selain RAM, nak cuba gak baca penulisan novelis ini :])
(kalo buleh,nak dapatkan sekali t/tgn kak su :])

(mencuba dimensi lain dlm membaca novel..asek bc BM jer..hehe)

(sekadar ingin menambah koleksi FT :])
 
(berhajat ingin melanggan :D)
 
(ahah! yg ini baru mula..novel ibu robotku sayang ialah my 1st trial utk join meminati novel grafik :] )
 
(nak bbersedekah banyak2 :])

ok. misinya ialah KUMPUL DUIT !!!! iskk,cane nak kumpul yer? xkan nak ikut kapten cash kott? kid kid. cash cash. kid and cash ! ahaks
sebenarnya, misi ini juga bersesuaian dengan pesta buku antarabangsa 2010 yg bakal menjelang pd 19/3 - 28/3 ... yeahh,im very looking forward t0 it !

utk mencapai misi, mungkin paling sesuai---> kawal perbelanjaan
MySpace
0

01.01.10

salam.. selamat tahun baru masihi setelah 15 hari umat Islam dah sambut thun baru..

genap pun seminggu ku tidak 'update' blog. yeay! tapi ingat nak hibernasi lagi lama memandangkan asek2 hujan petang dan ais di antartika semakin mencair. kasihan 'sahabat2' ku di sana. huhu ntah2 makin 'kurus' depa. 
(ohhh, melalut k MySpace
tarikh masihi hari ini nampak anggun dan jelita lah. hehe macam kod binary pun ada. ehh,apa tu eyh kod binary? ntahh,dah xtahu sangat 'detail
 nya as dah hampir 5 tahun tak selak buku teknologi maklumat. haha lagipun, skg nih tgh masyukk men kod-kod html kan? tuh yg 'terlupa' nak selak buku.
(ohh, melalut lagi MySpace)
ok. dah dua kali melalut.. xmo dah melalut buat kali ke-3.. lagi2 duit dah semakin susut, mesin ATM jauh berbatu.. abes, cane nak p 'check balance account? suka ria geng2 penerima wang ptptn. depa dapat ++2000.. ku? ntah, sampai skg xdpt nak p mesin ATM.. jauhhhhh nun di sana terletak... ce lah letak kat tepi2 jalan macam pondok telefon tuh, kan? haha
(ohh, idea melalut plak yg kuar MySpace)


GTG.. assignments are lining up.. ohhhh~ to all assignments, please be patient.. take ur turn to be done, k MySpace



p/s : esok ke padang kota :) nak beli baldi kat c2 buleh? baldi kena curikkk.. MySpace

Blog Widget by LinkWithin

kumpul lagi...

Back to Top