“Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing. Dan ia akan kembali sepertimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka beruntunglah orang – orang yang ganjil.”
(Hadis Riwayat Muslim, no.145)

this is me


             
0

kasihan~

assalamualaikum..


  • situasi : aku sedang 'refill' kueh2 raya.. hari ini aku nak makan kari..~ eh, silap ! tersasul ajuk ckp abang sally upin ipin lak..

  • xder.. adik aku nih.. pagi2 dia p laa kuar bandar berhasrat na beli enset baru... tengah2 aku isi kueh tuh, dia masuk, terus ngadu kat mak..

  • ' mak, basikal hilang...'

aduss, kasihannn.. raya nih lah barang2 kena curi yerk.. apa laa nak jadi dengan masyarakat malaysia nih.. mencuri yang dilakukannya.. buat lah keje len.. pasang lampu liplap ke, p kutip sampul duit raya ke, jadi penyambut tetamu di rumah terbuka sesapa ke..kan lebih el0k.. ini mencuri basikal adik aku yg digunakan hari2 p sekolah.. apa kelasss ?

issk2... sedih2.. ehh,jap.. raya2 mana boleh sedih2 kan.. xpelah, sekolah pun lagi berapa bulan nak abess.. jadi, buat adikku, sabarlah.. kan dapat enset baru tu, basikal tu jap lagi ada laa yg baru.. bnyk2 d0a.. hehehe..


  • p/s : hari ni, aku n famili adakan makan2.. satu famili mak aku datang.. fuyoo, d0uble full h0use jadinya.. (^_^)V suka suka suka !
raya 2009
kalo compared last year pics, satu jer beza.. the family is getting bigger..not the number, but the size..hahaha


2

salam aidilfitri

assalamualaikum..

  • tahun ini ialah tahun pertama aku sebagai blogger menyambut raya.. ramai kenalan maya yg aku kenali.. n sebagai tanda perkenalan n penghargaan, nak laa tuan hamba mengirim kad raya, tp xtau alamat..jadinya, blog inilah tempat pertemuannya...
  • buat yg simple jer... c0z skrg tgah busy, wat kueh raya, masak2 rendang, bakar2 lemak, ehhh..lemang..hahaha.. nih pun cecurik gak masa..
  • selamat hari raya kepada semua followers..
  • selamat hari raya kepada kenalan bloggers.. yang aku link kan blognya sesenyap tuh, ku poh0n maaf.. sepanjang jadik blogger, mmg aku lah 'silent reader' nyer.. kadang2 jadik blog walker.. dah mjadi h0bi baru pula pabila suda terjerumus ke alam blog.. hihi
  • selamat hari raya juga kepada guru2, rakan2 dan sahabat universiti , matrikulasi, sekolah menengah, sekolah rendah tadika (ehh, ada juga kot..) dan semua rakan2 maya dalam blog, facebook, friendster, tagged, hi5, paagi, myspace n YM...
2

balik kampung

  • mula2, memang laa susah.. tp tiba2 jer nk raya..ha,kejap je puasa ! *sedutan dialog upin dan ipin ISTIMEWA HARI RAYA*

uh, lama suda x p check any updates ttg upin ipin nih..tetiba lak teringat kat depa nih..semacam depa nih trademark lak..dekat nak raya, tg0k upin ipin..issskkk, 'budak' betul srikandibiologi ni..

  • ah, pape pun hatiku sedang girang penuh keceriaan + kegembiraan dan keseronokan yang nyata.. yeahhh, hari ni dah hari selasa.. es0k rabu.. lusanya dah hari khamis.. detik pukul 9.45am pagi lusa nanti akan ku bermusafir menuju ke kampung halaman ! ohhhhh,senyummm lebar diriku.. (^_^)V


0

matahari




  • mendengar lagu ketika menyiapkan lab rep0rt tidaklah menjadi kebiasaan aku.. aku lebih gemar keadaan sekeliling senyap.. biarkan bunyi kenderaan di luar juga jika malam2, bunyi serangga, orang lari ke sana kesini juga bunyi pintu ditutup bergema 'membunyikan' suasana senyap... tapi, tadi sedang lukis2 bunga, aku '0n' windowsmediaplayer dan lagu ini dimainkan.. dan..aku dengar berulang-ulang kali. beribu kali mungkin.. ~
  • seakan aku jadikan lagu ini lagu tema .





Matahari
oleh : Amuk

  • Kudatang mencarimu // Yang berselindung dalam bayangan // Ternyatalah kealpaan // Menjadi duri dalam jiwaku


  • Semakin jauh menyusur matahari // Semakin aku hilang arah tujuku // Tidak kusangka yang terang akan suram // Meskipun intan bayangnya // Jua tak berwajah


  • Biarpun gelap malam // Mata terpejam hatiku tenang // Kekusutan ansur pulang // Bersama bayang siang semalam


  • Baru kutahu ertinya // Sakit yang mencengkam dada // Malam yang sesepi itu // Membuka jalan selebar dunia


  • Semakin jauh menyusur matahari // Semakin aku hilang arah tujuku // Tidak kusangka yang terang akan suram // Meskipun intan bayangnya // Jua tak berwajah


  • Biarpun gelap malam // Mata terpejam hatiku tenang // Kekusutan ansur pulang // Bersama bayang siang semalam


  • Baru kutahu ertinya // Sakit yang mencengkam dada // Malam yang sesepi itu // membuka jalan selebar dunia


  • Kudatang mencarimu // Yang berselindung dalam bayangan // Ternyatalah kealpaan // Menjadi duri dalam jiwaku
  • nota kaki : lagu ini terus2 dimainkan non-st0p.. dan hanya jika azan berkumandang dan aku bers0lat, baru aku 'pause' kan lagu ini..
0

adusss.. yang mana satu ni?

assalamualaikum..

  • monolog hati : uh.gila ! apa ni? xkan sampai mcm tu sekali? dipaksa membuat pilihan antara dua benda yang menentukan hidup n masa depanku. apa ni? adakah ini satu bentuk pengorbanan? aku tak tegar untuk membuat pilihan ini. dan aku menjangkakan ramai lagi rakan sahabat dan teman seperjuanganku tidak boleh membuat pilihan genting sperti i2.
  • cetusan rasa hati srikandibiologi : mengapa tidak kamu ikhlas dalam mendidik anak bangsa saudara seIslam? semata ingin menghabiskan silibus. bukan ke beliau yang buat soalan? buat laa apa yang dah diajar. oh, mungkin aku salah dan tidak berhak mempertikai keikhlasan i2, namun selama aku berpijak di Bumi Allah ini,aku berhak berasa kecil hati dan sedih. dan kecewa dan kesal. untuk membuat pilihan ini. bukankah ada cara penyelesaian lain yang lebih bernas dari memaksa aku jua sahabat,rakan,teman seperjuanganku untuk membuat pilihan ini? YA ALLAH, jika betul membuat pilihan ini ialah ujianMu YA ALLAH, permudahkanlah urusan untukku juga untuk sahabat,rakan,teman seperjuanganku. terangilah hati kami dengan cahaya keagungan ilmuMu. dan engkau YA ALLAH Yang Maha Berkuasa, lembutkanlah hati dia untuk menerima jalan penyelesaian lain yang lebih bernas, daripada memaksa kami membuat pilihan. amiinn.
  • situasi sebenar : masuk lecture hall dengan badan yang berpeluh2. dduk je sebelah rumate ku i2, aku pandang depan.. ada sesuatu yang ditulis oleh beliau.
  • extra class : 04.11.2009 n 11.11.2009 ; 10am - 12 noon
  • ouhh.. sama sekali aku tidak merungut kerana memang sudah tergalas di bahu ini tanggungjawab i2.. tapi, beberapa saat kemudian, beliau menambah sedikit lagi lanjutan maklumat ttg perubahan jadual kuliah, iaitu ;
  • ' kuliah hari selasa dan jumaat akan dipanjangkan kepada 2 jam', kata beliau. 'dan perubahan ini bermula pada hari ini'.
  • WHATTT ???!! today ?? whow2, wait the secs.. h0w can i skip my degree subject lecture f0r the sake learning CALCULUS? GILA ! n GILA again if i skip calculus ! calculus kalo betul telahan ini 'kalaukululus', sl0pe-negative-infinity-jatuh-bedebuk lah p0inter ! astaghfirullahhalazimm..ampunilah d0saku, Ya Allah..
*terkesima kejap bila kena buat pilihan segenting ini...*
  • math ke, bio ke, aku tiada apa2 kehandalan dalam kedua-dua subjek ini.. kemudian,apa sahaja yang aku handal ni? agaknya aku handal buat perkara-perkara tak handal... ~
0

istimewa



  • wah !


lawa nya tarikh hari ni.. tp jgn anggap hari ni bw tuah laa, apa laa.. cuma rs istimewa jer..



  • 09.09.09



  • 09 september 2009


DAN




  • 19 Ramadhan ...




  • semuanya 9..

2

i have been tagged..

1-Do you think you hot?
    yupp..very h0t..lagi2 dduk kat tgah pulau. seyes panassss sesangat. =P


      2-Upload your favourite picture!! 
      susah laa..selalu x lepas nk upl0ad..since dh kt umah,okeyh..boleh downl0ad..


        3-Why you like this picture?
        walo xder gambo, tp sebab dah target nk letak gamb0 apa, s0 aku nyatakan sebabnya..i like 'this' pic because it simplified me as a b0tany stud..hehe


          4-When is the last time you ate pizza?
          iskk, pizza? naa, a decade ag0.. huhu org miskin.. ;P


          5-Last song you listened to?
            kembali pulang by kangen band.. eh, bukan ! sang by syidah n amal..~

            6-What are you doing while finish this tag?
              read 'pelangi novel'...ttup sat c0z line tenet pun g00d nih..baek online pepuas..hahaha

              7-Besides your own name what else you like to be called?
                hani.. H.A.N.I. bukan ejaan len..~ *haha, mengarut apa deh dak srikandibiologi ni..*
                  8-Tag another 6 persons ..
                    1. zed zaidi
                    2. aznil hj.nawawi
                    3. fauziah hj.ahmad daud
                    4. hatta dolmat
                    5. eizlan yus0f
                    6. zahiril adzim

                    hahaha..boleh x? berangan sat kalo2 depa nih nk ke lawat blog pencintabio nih...~

                      ~Who is no 1 to you?
                      pak su yg baik dalam citer 'diari ramadhan rafique'.. =P

                        - How about No.3?
                        daughter wh0 have a very beautiful mom..(allahyarham seniwati saadiah..)


                          ~Your opinion for number4?
                          a designer yg rambutnya sgt panjang.. xseswaii k..


                            ~Tell something about person number ke 2~
                            the m0st 0utstandinG n aducated h0st i ever kn0w..
                             
                              ~person no 5?
                              kulit dia cantik maa.. huhuhu~

                              eh? dah abes? hehehe.. maaf laa kepada tuan yg tagged aku nih.. jwb men men..
                                2

                                pelikkah tabiat ini

                                Assalamualaikum..
                                Apakah yang mendefinisikan tabiat yg pelik? Pelik i2 sesuatu yg orang lain xbuat, tp kita buat, kan? Ha, itulah yg kadang2 terlintas juga dlm kepala ni di pagi raya..
                                Yelah, ramadhan sudah tiba di pertengahannya..

                                (nape kejap sangat rasa Ramadhan tahun ni? w0ndering~..)

                                lagi setengahnya i2 aku percaya, pejam celik (2X) upin n ipin dah kuar tayangan khas sempena aidilfitri

                                (hii~,pe hal tetiba muncul kembar budak kecik ni..~)


                                Ok2..kita ke isi kandungan ‘p0st’.. selama dah menyambut 20 kali raya, aku kekadang tuh ada gak ‘flashback’ apa jer yg dah dilalui sepanjang raya..kot2 ada pengalaman yg baru ke, apa ke kan.. n setakat nih apa yg dah diteliti, aku kadang2 melakukan benda2 pelik dalam kita berhari raya ni..

                                Perangai n perbuatan pelik i2 termasuklah :
                                ·

                                • Orang suma ‘excited’ makan kuih2 raya,rendang,lemang,ketupat n segala bagai tuh, aku nih tetiba nak melantak maggi a.k.a mee segera..(xmkn mee segera jenama maggi nih..huhu~)kadang2 aku p wat st0k lebih kurang utk seminggu sebelum raya tuh.. yg bez nya, adik2 pun kekadang join..duh!
                                • · Semakin menginjak usia, duit raya yg dpt semakin besar nilainya tp jumlahnya berkurangan.. (erk? Cmne tuh..pikir laa sendirik~) dan org yg bagi duit raya ni selalunya membezakan nilai duit raya dengan sampul duit raya yg berlainan.. bila dah besar ni,baru perasan yg nilai duit yg besar, sampulnya lawa ~.. n dengan rs penuh takzim ingin menyelamatkan alam sekitar, aku p laa kumpul sampul yg lawa2 i2.. sampul duit raya yg masih tersimpan skg ni ialah sampul yg ada suma selebriti tv3.. kunun2 ekslusif r kot..huhu tu laa sayang nk buang..
                                • Aku p rek0d pbualan my m0m 0r dad dgn nenek2, makcik2 ke, pakcik2 ke.. depa nih b0rak2 guna bahasa j0w0..(jawa)..dengan alternative ingin mengekalkan kesinambungan anak jawa, g2 lah caranya aku belajar..hoho
                                • suka amek gambar kuih2 raya.. ada tuh c0mel nye laa bentuk.. rasa sayang je nk mkn..kuikui kuih raya, orang wat sekali setahun je kot..~
                                • · Kasut raya..kepingin bangat mau pakai capal..hahaha design capal utk girls mmg laa ada tp lebih kepada sandal..xm0 sandal.. wat pedih kaki jer..

                                Walau sepelik mana pun kita di hari raya, satu je..jangan lah berduka lara di pagi raya ey..
                                Nota kaki : sayangnya...ramadhan dah nak abis..~
                                Blog Widget by LinkWithin

                                kumpul lagi...

                                Back to Top